het vliegende beeld - Reisverslag uit Gangtok, India van bertiny - WaarBenJij.nu het vliegende beeld - Reisverslag uit Gangtok, India van bertiny - WaarBenJij.nu

het vliegende beeld

23 Maart 2014 | India, Gangtok

GANGTOK 23/3/14

RUMTEK KLOOSTER
Dit is een klooster met een verhaal. De incarnatie van de vorige Karmapa is in Tibet in een nomadenfamilie geboren en als kind gevlucht naar India. Hij heeft alle testen doorstaan en de Dalai Lama heeft hem erkend. Het klooster is van de Kagyu stroming binnen het Tibetaans boeddhisme. Iemand anders heeft zichzelf uitgeroepen tot de incarnatie van de vorige karmapa en heeft een groep aanhangers. De meeste Tibetanen erkennen deze zelf uitgeroepen karmapa niet. Volgens de traditie moet iemand door een geheime commissie worden erkend.
De Indiers willen niet dat de nieuwe karmapa in Sikkim dichtbij de Chinese grens gaat wonen. Dat is te gevaarlijk. De Panchen Lama, de tweede in rang na de Dalai Lama, is als kind in China gekidnapped en er is nooit meer iets van hem gehoord. De Karmapa is de derde in rang. De Chinezen hebben al enkele keren via spionnen geprobeerd Sikkim binnen te komen. Daarom woont de nieuwe karmapa in Dharamsala, in Noord-India. De Dalai Lama is wel enkele keren kort in Sikkim geweest. Maar hij wordt dan bewaakt door de Indiase en Sikkimese regering. Voordat we het klooster in konden, werden onze paspoorten uitgebreid gecontroleerd. Het klooster wordt bewaakt door Indiase bewapende militairen.
Het andere deel van het verhaal bestaat uit een zwarte hoed. Een nieuwe karmapa zet hem op bij zijn inwijding. Men gelooft dat de hoed wegvliegt als hij niet wordt vastgehouden. Bij de inwijding moeten vier mannen hem vasthouden. De zwarte hoed wordt in een afgesloten kist bewaard.

TIBETAANSE OPERA
We boften. Er was net een voorstelling van een Tibetaanse opera toen wij aankwamen in het klooster. Ontzettend leuk om te zien met mooie kleding, zang, dans, muziek en gesproken teksten. Er waren veel aanwezigen zowel monniken als leken. De belangrijkste figuren zaten bij de tempelingang. Dat waren het hoofd van het klooster, een zeer jonge tulku (hoge incarnatie), het hoofd van het district en het hoofd van de plaatselijke rechterlijke macht. De jongste generatie weet nog heel weinig van hun eigen Tibetaanse cultuur. Daarom had de Karmapa het operagezelschap uit Dharamsala hierheen gestuurd.
DU DRUB CHEN STUPA
In deze stupa ligt de as van de zeer belangrijke lama Du Drub Chen. Volgens goed Tibetaans gebruik zijn we drie keer met de klok mee om de stupa heengelopen. Toevallig was hier ook net een hoge lama uit Bhutan. Er waren veel Bhutanezen in klederdracht. Er stond een lange rij van mensen die wachtten op een zegening van de lama..

ENCHEY KLOOSTER MET VLIEGEND BEELD
Zoals alle kloosters en tempels die we hebben gezien, mooi versierd van buiten en met schitterende beelden en muurschilderingen van binnen.
Het klooster is gesticht in 1840 door een lama die de kunst van het vliegen beheerste. Niet zo verwonderlijk dat in 1908 een beeld van een kluizenaar uit Tibet naar dit klooster vloog. De monniken zetten het beeld in de tempel maar het vloog naar een rots naast de tempel. Dit evenement herhaalde zich twee keer. Daarna besloten de monniken hem buiten te laten staan en een mooie vitrine eromheen te maken. Het beeld blijft sindsdien staan. Het is onbekend waar het beeld vandaan komt en wie het voorstelt. Het beeld heeft doordringende ogen, die zowel alles als niets kunnen zien. Het lijkt alsof hij je aanstaart. Of het zijn de ogen van iemand in diepe meditatie.

WANDELING DOOR GANGTOK
Samen met Nyima, de gids, ben ik door de binnenstad van Gangtok gewandeld. Er is een voetgangersgebied met moderne winkels. De wandelpromenade werd druk bevolkt door mensen uit allerlei windstreken: Tibetanen, Nepali, Bhutanen en toeristen uit de rest van India. Maar ook jonge mensen in spijkerbroek en T-shirt. We hebben koffie gedronken in een favoriete koffietent van de gids. Daarna werd ik uitgenodigd bij hem thuis om een glas sinaasappelsap te drinken. Hij woont bij zijn ouders. De kamer leek wel een soort tempel, met tangkha’s aan de muur en een vitrine met de Boeddha en guru rinpochee langs een wand. Zijn moeder is verpleegkundige, zijn vader gepensioneerd militair. Daarna zijn we langs allerlei trappetjes binnendoor naar het hotel gelopen om Tiny op te halen.

PALEIS VAN DE KONING
De koning van Sikkim is door de Indiers met behulp van een opstand van de Nepalezen van zijn troon gezet in 1975. Het paleis is meer een soort landhuis, waar je niet in kunt. Er hoort een klooster bij. De koning zelf leeft al jaren lang in het buitenland. Onbekend waar en waarom. Verschillende neven van hem wonen hier nog wel. Zij zijn niet onbemiddeld.