bedreigde sneeuwluipaard - Reisverslag uit Darjeeling, India van bertiny - WaarBenJij.nu bedreigde sneeuwluipaard - Reisverslag uit Darjeeling, India van bertiny - WaarBenJij.nu

bedreigde sneeuwluipaard

Door: tiny

16 Maart 2014 | India, Darjeeling

Vandaag een heldere dag en op het dakterras van het hotel konden we de witte bergen met sneeuw goed zien. De hoogste berg is de Khangchendzonga (8598 meter) en daarmee is het de twee na hoogste berg in de Himalaya.

CHOWRASTA
We zijn hier onze dag begonnen met koffie op een terras. Het is een autovrij plein (geen getoeter) en er flaneren veel mensen. Je ziet Tibetaanse vrouwen met een traditioneel schort, Indiase vrouwen in sarees, kinderen met allerlei aparte kleurige kleding en mannen die als ezels zware bagage op hun rug dragen. Er zijn pony's voor kinderen. Je kunt de hele dag blijven kijken. Helaas was iemand boven ons de vloer net aan het vegen en volgens Indiaas gebruik veeg je je vuil naar buiten. Gelukkig zaten we onder een parasol zodat we niet al te veel rommel op onze schoot kregen. In India is vuil opruimen een taak voor de kastelozen, de hogere kasten doen dit niet en vegen het naar buiten. Officieel is het kastenstelsel verboden maar de praktijk is hardnekkig. Overigens zijn de straten hier schoon, hoewel je af en toe een forse vuilnishoop op straat vindt.

HIMALAYAN MOUNTAINEERING INSTITUTE
In 1953 beklommen Tenzin Norgay en Edmund Hillary als eersten de Mount Everest. De naam komt overigens van Sir George Everest. Tenzin Norgay heeft hier na de beklimming met hulp van de Indiase regering een instituut opgericht om cursussen in bergbeklimmen te geven. Bij ons is sir Edmund Hillary de grote held, hier is dat Tenzin Norgay. Wie als eerste van de twee de top bereikte, is nog steeds een discussiepunt. Aan het instituut is een museumpje toegevoegd met allerlei attributen over bergbeklimmen. Hier ligt de volledige uitrusting van Tenzin Norgay die hij droeg bij de beklimming van de Mount Everest. Verder worden hier de verschillende volkeren en vogels uit de Himalaya getoond. Er is een maquette van de hele Himalaya met alle hoge bergtoppen. De verschillende pogingen om de hoogste toppen te bereiken, werden belicht maar ook de klimmers die onderweg zijn gestorven, werden herdacht. Overigens heeft ook een groep Indiase vrouwen de Everest beklommen en na hen een groep Japanse vrouwen. (Je ziet op straat af en toe aanplakbiljetten om vrouwen aan te sporen voor hun rechten op te komen.) Tot zijn dood was Tenzin N. directeur van het instituut. Hij heeft zich op het plein van het instituut laten cremeren. Het was zijn favoriete plek. Er staat een groot standbeeld van hem en een gedenksteen.
Er worden pogingen gedaan om Indiers op te voeden met bordjes als niet op de grond spugen, afval in de vuinisbak, niet fotograferen, niet op de ramen kloppen, stilte enz. Deze bordjes worden minstens 20 x herhaald. Overigens was de entree voor ons hier en in de dierentuin 2,5 keer zo hoog dan voor Indiers. Zij zijn arm, wij zijn rijk.

DIERENTUIN
In de dierentuin zijn typische dieren uit de streek zoals de rode panda, de zwarte Aziatische beer, de sneeuwluipaard, de gevlekte luipaard, de Bengaalse tijger enz. Er waren vogels met schitterende kleuren. Veel van deze dieren worden met uitsterven bedreigd. Luipaarden en vooral de sneeuwluipaard met zijn dikke vacht worden vanwege hun mooie bonte vel veel afgeschoten. Verder wordt de leefruimte voor de wilde dieren steeds kleiner. Het was interessant omdat je deze dieren bij ons in de dierentuin niet ziet. Ook is er een voortplantingscentrum voor de sneeuwluipaard. Sommige dieren hadden een sponsor. Er waren heel veel Indiase toeristen.

Tot slot hebben we het museumpje van de Toy Train bekeken. Dit is sinds 1999 Unesco erfgoed. We hebben nog een kop echte Darjeeling thee gedronken. Erg smaakvol.

TEVEEL GROEI IN DARJEELING
Het toerisme neemt toe en daarmee komen er ook steeds meer mensen die werk zoeken. De weg is smal en daar moeten ook veel wandelaars lopen. Bij gebrek aan ruimte staan overal jeeps geparkeerd. Er komen vrachtwagens met tanks vol water uit het dal. Er is een vreemdsoortige waterleiding met heel veel leidingbuizen langs de kant van de weg. Ook zie je bij de huizen veel waterreservoirs. De elektriciteit valt af en toe uit maar dat is niet ongebruikelijk in India. De betere hotels hebben een eigen aggregaat. Darjeeling is compleet uit zijn voegen gegroeid. Maar men blijft bouwen. Vermoedelijk zijn er weinig voorschriften. In het hotel vertelden ze dat er geen parkeerregels zijn.

Morgen beginnen we aan een rondreis van een week met auto met chauffeur en gids door Sikkim.