met een hete kruik naar bed - Reisverslag uit Darjeeling, India van bertiny - WaarBenJij.nu met een hete kruik naar bed - Reisverslag uit Darjeeling, India van bertiny - WaarBenJij.nu

met een hete kruik naar bed

Door: tiny

15 Maart 2014 | India, Darjeeling

DARJEELING
Na een zware rit van vier uur met veel jeeps op een krappe weg met veel gaten kwamen we aan in Darjeeling. Over een afstand van 70 km moet 2000 meter hoogte worden overbrugd. Ongelooflijk scherpe haarspeldbochten van ongeveer 120 graden. Voor Indiers is dit een populaire vakantieplek omdat het koeler is in de bergen. Het is nu hoogseizoen en het is heel erg druk: heel veel Indiase families en opstoppingen met auto's. Bovendien hebben de Indiers een week vakantie vanwege het holi-festival. Het vliegtuig zat vol vakantiegangers. Er zijn hier nauwelijks blanke toeristen. Aan de jeeps kun je zien van welke religie de chauffeur is. Teksten als : Jesus helps you, Ohm mani pedme hung en Sri sri Ram staan op de voorruit. Op de dashboard staan vaak godenbeelden. Nieuw voor ons is een Tibetaans gebedsmolentje dat op een accu draait. Dit alles is niet voor concurrentie van religies onderling maar ter bescherming van de reizigers.

Darjeeling is een charmante stad tegen de steile bergen aangebouwd midden in de bossen en de theeplantages. Er zijn veel toeristenwinkels en restaurants. Een soort Valkenburg. Het is leuk om op een terrrasje naar de Indiase toeristen te kijken. Door het gebrek aan ruimte in de bergen worden de huizen op elkaar gestapeld. Door het vele verkeer is er veel luchtvervuiling en getoeter in de binnenstad. Ons hotel ligt op een heuvel met mooi uitzicht op de bergen. Vanochtend was het even helder en hebben we hoge bergen met sneeuw gezien. De rhodondendrons en andere bloemen bloeien. Het is een prima stad om een paar dagen te relaxen.

HETE KRUIK
Het is hier overdag 18 graden. We beginnen nu te wennen maar na Calcutta met 35 graden hadden we het vandaag erg koud en waren we dik aangekleed. 's Nachts is het rond de 5 graden. We zitten in de bergen op 2100 meter hoogte. Er wordt hier goed voor ons gezorgd. We sliepen onder dikke moltondekens net zoals toen we een kind waren en we kregen een hete kruik mee. We hadden het dus lekker warm.
We hebben een beetje last van hoogteziekte: duizeligheid, hoofdpijn en moeite met klimmen. Als je iets te snel loopt, hap je naar adem en krijg je hartkloppingen. Als we overmorgen onze tocht met chauffeur beginnen, zijn we wel geacclimatiseerd.

TOY TRAIN
Darjeeling is begonnen als een hill station in de Engelse tijd. Dezen hadden last van de warmte en zochten de koelte op in de bergen. De Engelsen hebben hier theeplantages aangelegd. De Gurkha's uit Nepal werden hierheen gehaald om op de plantages te werken.
Ook legden de Britten in de 19e eeuw een trein aan. Deze stoomtrein rijdt nog steeds voor toeristen langs de smalle autoweg en pal voor de huizen. Af en toe gaan de rails over de autoweg naar de andere kant van de weg. De trein moet een enorme klim maken. Het was destijds een enorme prestatie.

TIBETAN REFUGEE SELF HELP CENTRE
We hebben een prachtige wandeling gemaakt door het bos en langs allerlei huizen die aan een voetpad lagen, naar het Tibetaanse centrum in het dal. Terug hebben we een taxi genomen.
De eerste 85.000Tibetaanse vluchtelingen kwamen in 1959 aan tegelijk met de Dalai Lama. Binnen enkele maanden was hier een stuk grond gevonden voor een deel van hen. Ze moesten zelf de huizen bouwen en de weg aanleggen. Met hulp van verschillende internationale organisaties lukte dit. Er was een fototentoonstelling die de opbouw van het centrum liet zien. Aanvankelijk werd kleding en voedsel uitgedeeld. Er waren bekwame leiders zodat ze zich snel organiseerden. Twee jaar later gingen de kinderen al naar school. Voor de weeskinderen was opvang. In het begin waren er veel ziektes. Later kwamen de medicijnen en een ziekenhuisje. Nog steeds wonen hier Tibetanen. Er is een tempel en opvang voor weeskinderen, zieken en bejaarden. Ze beoefenen oude ambachten en verkopen hun werk in de winkel. De opbrengst komt weer ten goede van het centrum. De bewoners krijgen voeding, kleding, onderdak en zakgeld. De foto's van het begin waren schrijnend. Toen de weg klaar was, kwamen de Dalai Lama en de Indiase presidenten op bezoek. Na een aantal jaren hadden ze een drukpers zodat ze hun eigen krantje konden uitgeven en de Tibetaanse cultuur in stand konden helpen houden.
Onderweg naar Darjeeling kwamen we veel Tibetaanse huizen en een aantal Tibetaanse tempels tegen wat te zien is aan de gebedsvlaggetjes enz.
Een Tibetaan vertelde me dat er veel Chinezen komen op de lezingen van de Dalai Lama in India. Hij had hoop dat nu de politiek in China verandert, de Tibetanen eens terug kunnen naar Tibet. Moedig om na zestig jaar bezetting de hoop niet op te geven. Maar zij staan met het boeddhisme anders in het leven. Bij aankomst op het vliegveld en in het hotel kregen we een khatag aangeboden. Dit is een zijde-achtige Tibetaanse sjaal met de acht gelukssymbolen erin geweven.

VERKIEZINGEN
Half april zijn er hier verkiezingen. Onze hoteleigenaar maakt zich zorgen. Er zijn hier verschillende bevolkingsgroepen zoals de Indiase Bengalen en gurkha's uit Nepal. De Gurkha's willen hier een eigen onafhankelijke staat. Regelmatig zie je aanplakbiljetten met Gurkhaland. Bij de vorige verkiezingen zijn er zoveel relletjes geweest dat heel Darjeeling werd platgelegd. Sinds de onafhankelijkheid in 1948 zijn de Gurkha's hier de belangrijkste politieke macht. Vanaf 1980 willen ze zich afscheiden van India.

• 15 Maart 2014 - 12:24

Elsbeth En Louis:

Weer een prachtig reisverhaal zeg en wat een temperatuurverschillen! Jullie zullen ook wel veel (heerlijke) thee hebben gedronken. Nog een mooie voortzetting van de reis door India.